Een woordje uitleg over de ziekte van Sever

Kinesist Michiel Cassiman is elke week een uurtje aanwezig op de club. Hij zorgt er voor dat geblesseerde spelers zo snel mogelijk opnieuw fit raken en probeert spelers die met kleine kwaaltjes kampen met behulp van aangepaste oefeningen van hun probleem te verlossen.

Een van de meest voorkomende klachten de voorbije weken was pijn aan het hielbeen. Die pijn wordt bij kinderen meestal veroorzaakt door de ziekte van Sever (Sever’s disease of apofysitis calcanei). Wij vroegen Michiel om een beetje uitleg over deze vervelende blessure.

Wat is Sever’s disease?

Sever’s disease of apofysitis calcanei is de meest voorkomende oorzaak van pijnklachten ter hoogte van het hielbeen bij kinderen, in het bijzonder bij adolescenten. Oorzaak van de pijn is een ontsteking van de groeischijf in het hielbeen.

Hoe wordt deze aandoening veroorzaakt?

Kinderen in de groeispurt lopen een groter risico om met de ziekte van Sever geconfronteerd te worden omdat het hielbeen sneller groeit dan de omliggende spieren en pezen, de kuitspier en de achillespees. Omdat de achillespees aanhecht op de groeischijf in het hielbeen, zorgt dit voor een toename in de trekkrachten op de groeischijf, waardoor het risico op ontsteking wordt verhoogd. De tragere groei van de omliggende spieren en pezen zorgt voor voor minder schokdemping tijdens fysieke activiteiten wat een eventuele ontsteking negatief beïnvloedt.

Een tweede factor die de ziekte kan veroorzaken is overbelasting. Die overbelasting kan te wijten zijn aan sporten, maar kan evengoed veroorzaakt worden door een andere activiteit die veel hielbeweging vraagt.

Welke symptomen kenmerken deze aandoening?

Er is sprake van gevoeligheid waar de achillespees aanhecht op de hielbeen, zeker bij fysieke activiteiten als springen en lopen). De klachten verminderen na een periode van rust. We merken bijvoorbeeld dat een kind ’s ochtends vaak pijnvrij opstaat, maar dat in de loop van de dag de pijn opnieuw toeneemt.

Hoe wordt de ziekte van Sever vastgesteld?

De diagnose wordt meestal gesteld op basis van fysiek onderzoek door een dokter of kinesitherapeut. In sommige gevallen zal er beeldvorming zoals RX, CT of MRI nodig zijn om bepaalde andere aandoeningen uit te sluiten.

Op welke termijn kan iemand opnieuw sporten?

Mits een goede begeleiding kan na enkele weken het sporten hervat worden. Sowieso kan van een terugkeer naar sportactiviteiten geen sprake zijn als de sporter geen acceptabele pijnintensiteit heeft bereikt.

Waaruit bestaat de behandeling?

In een eerste fase is het vooral de bedoeling om de pijn te verminderen. Hierbij wordt vaak het verminderen van intensieve fysieke activiteit aangeraden. Ook het leggen van ijs, een aantal gerichte oefening en gebruik van niet-steroïde ontstekingsremmers zoals Ibuprofen, Diclofenac,… kunnen daarbij helpen.

Zodra de ontsteking gaan liggen is, gaan we zo snel mogelijk over naar een tweede fase. In deze fase is het belangrijk om stretchoefeningen uit te voeren gericht op de achillespees en wordt gestart met krachtoefeningen van de voetheffers en –buigers. Een mooi voorbeeld van dergelijke oefening is de “heel raises” (zie afbeelding). Hierbij is het ook van belang dat andere zwakke schakels rond de voet, enkel en knie worden opgespoord. Zodoende kunnen ook hiervoor gerichte oefeningen worden gegeven, om recidieven te voorkomen. Vaak worden “hiel liftende” zooltjes in de schoenen geplaatst om de trekkrachten van de achillespees op de groeischijf te verminderen.

Tijdens bovenstaande fases is sowieso een belangrijke rol weggelegd voor de kinesitherapeut. Hij geeft immers advies en gerichte oefeningen om de sporter stap voor stap terug naar de sportactiveit te begeleiden.

Heb je nog een aantal tips om hielpijn te voorkomen?

Hielpijn voorkomen is gemakkelijker dan het te genezen… Een aantal tips die spelers (en trainers) in acht kunnen nemen:

  • Een gezonde levensstijl is belangrijk voor iedere sporter. Eet gezond, zorg voor adequate hydratatie en slaap voldoende.
  • Streef naar een optimaal lichaamsgewicht, overgewicht veroorzaakt onnodige stress op de hielen bij stappen en lopen.
  • Schoeisel zorgt voor het absorberen van een deel van de stress op de hiel. Draag dus goed schoeisel dat niet te stijf is, goed past en geen versleten hielen/zolen heeft.
  • Vermijd lopen op een harde ondergrond. Wanneer dit toch gebeurt (bv. training in de zaal), neem dan zeker vorige tip in acht!
  • Goed opwarmen voor een sportactiviteit is uiterst noodzakelijk.
  • Stijfheid is één van de belangrijkste factoren bij blessures te wijten aan overbelasting, regelmatig stretchen is aan te raden (liefst na trainingssessies).
  • Trainingsbelasting moet progressief worden opgebouwd, stijg niet meer dan 10% in trainingsbelasting per week. Zodoende geef je alle spelers de tijd om voldoende te recupereren.

 

Aarzel niet om Michiel aan te spreken met eventuele vragen die jullie hebben rond blessures of andere lichamelijke ongemakken waar Michiel als kinesist een oplossing zou kunnen bieden. De praktijkruimte van Michiel bevindt zich in de Oliestraat, vlakbij de sporthal. De contactgegevens van Michiel vinden jullie op zijn Facebookpagina.