Jong Sint-Gillis

Charter voor trainers

Wees een voorbeeld en ambassadeur

  • Wees redelijk in uw eisen ten aanzien van de tijd, de energie en het enthousiasme van jeugdige spelers. Bedenk dat jongeren ook andere interesses hebben.
  • Leer uw spelers dat de spelregels afspraken zijn waar niemand zich aan mag onttrekken.
  • Zorg zo nodig voor goede scheidsrechters en voor een goede ontvangst en begeleiding.
  • Zorg voor een goede ontvangst van tegenstanders en gasten.
  • Vermijd dat getalenteerde spelers te veel in het veld staan. De minder goede spelers hebben zeker evenveel speeltijd nodig en hebben daar ook recht op.
  • Bedenk dat kinderen voor hun plezier spelen en iets willen leren. Winnen is slechts een onderdeel van het spel. Verliezen is dat trouwens ook.
  • Schreeuw niet en maak de voetballertjes nooit belachelijk als zij fouten maken of een wedstrijd verliezen.
  • Ontwikkel (team-)respect voor de vaardigheid van de tegenstander en voor de beslissingen van de scheidsrechter en assistenten.
  • Onze jeugdspelers hebben een trainer en een leider nodig die zij respecteren.
  • Wees gul met lof wanneer het verdiend is.
  • Blijf op de hoogte van de beginselen van goede training en van groei en ontwikkeling van kinderen.
  • Lever altijd een positieve bijdrage aan de kwaliteit van onze accommodatie door o.a. de kleedruimtes na gebruik netjes achter te laten.
  • Ga zorgvuldig en netjes om met materialen van de club en ruim ze altijd netjes op.
  • Demotiveer rookgedrag en gebruik van alcohol binnen de jeugd.
  • Wees in al je gedragingen een voorbeeld voor anderen.

De geboden van de trainer

  • Elke speler is even belangrijk. Dus geven we de demo en uitleg steeds voor allemaal samen.
  • De trainer zorgt er ook voor dat hij iedereen ziet en dat de spelers de uitleg of demo horen en/of zien.
  • Geef de uitleg en demo tegelijkertijd (of laat de spelers demonstreren) Hou dit zo kort mogelijk en laat de oefening zo snel mogelijk beginnen.
  • Zorg voor interactie. Laat de spelers tijdens de demo de sterke en zwakke punten van de uitvoering vaststellen.
  • Zorg voor uitdagende vormen.
  • Spreek de taal van het kind (gebruik beeldspraak bij de allerkleinsten)
  • Moedig de spelers altijd aan (een positieve coaching zorgt voor succes ervaring)
  • Durf te coachen zodat ze voelen dat je hen wil helpen.
  • Geef tijdens de wedstrijd(vorm) geen richtlijnen aan de speler aan de bal voordat hij zijn actie inzet. Laat hen zelf oplossingen zoeken (vormen van creatieve spelers)
  • Bij een leergesprek worden de doelstellingen geevalueerd (na een vorm of na de training).
  • Laat hen actief deelnemen en vermijd dat het een luistergesprek wordt.
  • Hou steeds de score goed bij (ze spelen om te winnen) en waak over de reglementen.
Scroll naar boven